Alice's Diary

Uittreksel-Alice

Dit zijn prachtige boeken. De Alice serie van Dr. Vernon Coleman. Hij heeft meer dan negentig boeken geschreven. Veelal medische boeken over hoe je goed voor jezelf kunt zorgen en hoe je kunt voorkomen dat je door dokters ‘mishandeld’J wordt. Voor ons zijn vooral de boeken over zijn poezen van belang. Er zijn twee series. De Bilbury boeken gaan over een juist afgestudeerd arts, die in een praktijk bij een oude wijze dokter op het platte land gaat werken. Daar ontmoet hij zijn vrouw Patsy, hij koopt een heerlijk oud huis en belooft een stervende zwerver voor altijd voor zijn geliefde Border Collie Lex te zorgen. Lex en zijn baasje worden onafscheidelijk. De hond redt de dokter van een zekere dood, toen die in een sneeuwstorm was gevallen en hulpeloos in de ijskoude wind en sneeuw lag. Lex blafte en blafte, net zo lang tot de mensen hem hoorde en te hulp schoten.

Een aantal jaren kan de dokter zo werken. Hij kan de praktijk van de oude dokter overnemen. Maar doordat er te weinig mensen in het dorp woonden om nog langer de praktijk te handhaven, moest de dokter kiezen tussen weggaan uit zijn heerlijke huis, waar hij en zijn vrouw zo gelukkig waren of ander werk zoeken. Hij koos voor het laatste en begon te schrijven. En wat een geluk. Zijn boeken zijn geweldig!

Al gauw krijgen Patsy en de dokter twee kittentjes, die Emily en Sophie genoemd worden. In de vier Bilbury boeken worden ze vaak genoemd. Ze beleven de meest gekke avonturen. Ook de vier schapen worden letterlijk op handen gedragen. Ik herken er zo veel in. Ik heb ook altijd schapen gehad. Zoals Dr. Vernon zegt, het zijn zulke intelligente en gevoelige dieren. De Bilbury boeken vind ik net iets leuker dan de boeken van James Herriot. Maar dat komt, omdat er meer poezen in voorkomenJ De verhalen zijn fictie maar … het is wel helemaal het leven van Dokter Vernon en zijn vrouw.

Maar niet alleen Dr. Vernon schrijft goed, zijn geliefde Tabby poes Alice, begon een dagboek bij te houden. Alice’s Diary. Het was één van de eerste boeken die Dr.Vernon uitgaf en het werd een overweldigend succes. Alice vertelt over haar leven met Thomasina, haar halfzusje, en de vier schapen Cilla, Karen, Snowy en Septimus. En natuurlijk zijn er de twee rechtoplopers, Hij Die Een Broek Draagt en Zij Die Een Rok Draagt. Dagelijks gebeurt er wel wat leuks voor de poezen. Ze hebben een heerlijk leven. Er is geen verkeer en er zijn geen boze buren. Dat was één van de redenen dat Dr. Vernon en zijn vrouw op het platte land gingen wonen. Leuk ook is, dat Alice  - net als Donsje bij mij doet - heel vaak op de schouder van Dr. Vernon ligt als hij wandelt, kookt of leest. Ik heb ook vaak zo’n heerlijk warm bontje in mijn nek. Donsje weet wanneer ik nekpijn hebt en dan haalt ze die door haar warme straaltjes weg!

Alice is een hele wijze poes en ze kan de mensen om zich heen goed inschatten. Haar verhalen zijn vol humor en oh, ik hoef maar aan haar boeken te denken of ik word vrolijk. Alleen al door de kaft, die is felgeel. Dr. Vernon illustreert de boeken voor Alice, zij had daar wat moeite meeJ. Maar het schrijven deed ze echt zelf!

Alice kreeg zakken fanmail en werd beroemd. Zo ontstond Publishing House.

Haar volgende boek heet Alice’s Adventures. Dat is nog mooier vind ik. Het verhaal van haar onvrijwillige reis en terugtocht is zo prachtig. Alice, die net als mijn poezenkindjes vreemde mensen haat, ontvlucht het huis als er een nieuw kleed gelegd wordt. Dom genoeg kruipt ze in de vrachtauto, die op het erf staat, om zich te verstoppen. Daar lag haar oude kleed in en hij stond in het zonnetje. Het was er lekker warm op die koude dag in maart. Ze schrikt wakker in een wiebelende donkere omgeving. Voor haar gevoel rijden ze uren tot de auto stopt en de deur opengaat. In paniek vlucht Alice weg. Maar hoe kan ze in leven blijven in een overvolle drukke stad vol stinkende auto’s, vijandige mensen en andere katten die moeten vechten om een stukje eten? Haar ingebouwde kompas wijst haar wel de weg naar huis, maar ze moet eerst levend die stad uit zien te komen.

Dank zij Ginger, een schat van een oude wijze kater, lukt dat. Hij leert haar zoveel mogelijk via daken te reizen, honden te mijden en niet in de buurt van vuilnisbakken te komen, omdat daar altijd wilde zwerfkatten zijn, die haar zullen verjagen. ‘Zorg dat je gevaarlijke situaties voorziet en dat je ze vermijdt’ zegt Ginger, ‘dan zul je veilig thuiskomen!’ Hij blijft een paar dagen bij haar tot ze zich zekerder voelt. Vreselijk is het als ze zien hoe kattenvangers twee zwerfpoezen vangen voor de vivisectie. Alice huilt echte tranen, ze voelt de paniek van de gevangen katten.

Met spijt neemt Alice afscheid van Ginger, maar ze moet naar huis. Oh, wat mist ze Thomasina en haar rechtoplopers! Na bijna twee weken van honger en moeheid belandt Alice op een daktuin waar een mooie Siamees woont. Een echte Prinses, die haar heel vriendelijk ontvangt en haar haar eten geeft. Vol bewondering luistert Prinses Samantha naar haar verhalen. ‘Hebben we echt een kompas in ons hoofd? Ik ook?’ ‘Ja hoor, jij ook’ zegt Alice. ‘Er zijn zoveel verhalen van katten die de weg naar huis terugvinden. Toby bijvoorbeeld, die er vier maanden over deed om 300 miles van Cornwall naar Kent te lopen. En een andere poes die 258 miles liep om thuis te komen.’ ‘Wat zijn wij katten eigenlijk knap hè!’ zegt Samantha trots. En dat zijn ze!

Alice blijft een paar dagen bij haar om aan te sterken en hervat haar reis. Ze voelt dat ze dichter bij huis komt, maar is toch verbaasd als ze laat in de nacht ineens in de bekende wei staat. Oh, wat heerlijk!!! Haar voorpootje is dik en doet erg pijn, ze heeft in een stuk glas getrapt. Ze is doodmoe maar ze rent naar de voordeur waar Thomasina verdrietig op de stoep zit. Die schrikt op en met een schreeuw van vreugde rent ze naar haar toe. Thuis!!! Het weerzien met haar rechtoplopers is zo ontroerend mooi. Wat zijn ze blij!

In het volgende boek: Alice and Other Friends vertelt Dokter Vernon over zijn leven met Alice en Thomasina, de schapen en het enorme verdriet van hem en van zijn vrouw als Alice naar de Regenboogbrug moet gaan. Ook het grote onrecht van vivisectie komt aan bod. Dr. Vernon en zijn vrouw eten geen vlees en veroordelen alles wat dierenleed veroorzaakt.

Als laatste noem ik het vierde poezenboek We Love Cats. Dat is ook een heerlijk boek dat vol poezenweetjes staat. Ik mocht er een paar in mijn eigen poezenboek, ‘Spinnende Bengeltjes’ noemen. Net zoals in de andere boeken heeft Dr. Vernon dit boek ook weer voorzien van prachtige tekeningen en gedichten, zoals dit:

Two pretty young tabbies called Tiddles
Liked fish but only the middles
They claimed they were poor
When eaten quite raw
So they baked them at home on their griddles.

Deze leuke en ‘leerzame’ boeken kosten:

Alice’s Diary. Prijs: & 9,95  (€ 14,53)

Alice’s Adventures.  Prijs: & 9,95

Alice and Other Friends.  Prijs: & 12,95 (€ 18,91)

We love Cats.  Prijs: & 12,95

en

The Bilbury Chronicles. Prijs: & 12,95

Bilbury Grange. Prijs: & 12,95

The Bilbury Revels. Prijs: & 12,95

Bilbury Country. Prijs & 12,95

Bilbury Pie. Prijs: & 12,95

1 pound is 1,46 Euro

Zij zijn te krijgen bij:

DOKTER VERNON COLEMAN

PUBLISHING HOUSE

TRINITY PLACE

BARNSTAPLE

DEVON EX32 9HJ

ENGELAND

Tel : +44-1271-32.88.92

Email : info@vernoncoleman.com

Omdat de betaling in Engeland soms een probleem is, zijn de boeken ook via mij te bestellen. Ik laat ze dan rechtstreeks naar de besteller sturen en betaal aan Dokter Vernon met mijn visakaart. De besteller kan dan het geld op mijn Hollandse of Belgische bankrekening storten:

Rabo-rek Holland: 3474.31.690

BBL-rek. België: 320-082090968

Met veel spinnende groetjes van ons 7tjes Pudje, Donsje, Mickje, Catje, Daimke, Chummeke en Marg